Ajatuksia juoksemisesta

maanantai 8. huhtikuuta 2013 Valeäiti 4 Kommenttia

Matkalle pakkaaminen ei tosiaan sujunut ihan oikeaoppisesti. Kotiin jäi rattaat ja mukaan lähti juoksukamppeet. Jotta niistä olisi edes jotain hyötyä, ja jotta pääsisin maaliin asti toukokuussa (tässä olisi linkki Mutsien kymppi -postaukseen Vuoden Mutsi -blogissa, mutta kännykkä. Sori ja kvg), päätin lähteä lenkille. Ja onneksi lähdin! Sen lisäksi, että lenkkipolulla maisemat oli huikeasti normaalia paremmat ja että oli aika mahtavaa juosta kevyin varustein juuri sopivassa lämpötilassa, opin taas muutaman oleellisen asian:

- Musiikitta juokseminen on ihanaa. En ole sitä juuri koskaan tehnyt, mutta nyt siinä jotenkin vain kävi niin. Onni onnettomuudessa, sillä ilman musiikkia löysin nopeammin tasaisen hyvän PK-tahdin ja vaivuin mukavaan juoksuflow:hun. Hiljaisuus oli sitä paitsi aika mukavaa vaihtelua arjen (lomallakin!) jatkuvaan kakofoniaan.

- Lenkeissäni on aina kaksi kriisikohtaa: 12min ja 27mim. Melkein sekunnilleen noina hetkinä alkaa mieli temppuilla ja ehdotella kävelyä. Kun kelloon napsahtaa puoli tuntia, meno muuttuu mukavaksi ja tuntuu että voisi jatkaa vielä vaikka tunnin tai kaksi.

- Olen aika hidas, mutta en enää ihan etana. Tämä vähän yli niiden kilometrin lenkki meni kolmessa vartissa, Insinööri pinkoi saman puolessa tunnissa. Oleellista onkin olla katsomatta muita ohi pinkovia (niillä on saletisti kohta ylikunto ja nivelet paukkuu) tai hyvänen aika sentään, omaa peilikuvaa. Parempi säilyttää tasaisen tahdin fow ja illuusio aropupun ketteryydestä.

- Tämä vauhti ei millään riitä kympin suorittamiseen tunnissa. Siitä on selkeästi tullut salainen tavoitteeni toukokuuta varten, mutta en tiedä ehdinkö mitenkään treenata itseäni siihen kuntoon. Toivottavasti juoksukoulu osa 2 auttaisi tähän.

- Samoin on saatava apua juoksuasentoon ja siitä johtuviin nivelsärkyihin. Näillä polvilla ja nilkoilla kymmenen kilometriä tulee olemaan aivan tuskaa.

- Juominen lenkin aikana pitäisi opetella, etenkin pitkillä matkoilla. Nyt kun juoksi lämpimässä, huomasi janon ja tuntui että tankkauksella olisi voinut olla paikkansa. En kuitenkaan halua mitään panosvyötä lanteille, joten täytyy harkita jotain lyhytaikaista tissisuurennosta systeemillä Minigrip+pilli.

Ps. Projekti Ranka on muuten tämän viikon tauolla. Ranka lomailee Espanjassa ja hoitaa itseään lämmöllä.

#mutsienkymppi

Matkalle pakkaaminen ei tosiaan sujunut ihan oikeaoppisesti. Kotiin jäi rattaat ja mukaan lähti juoksukamppeet. Jotta niistä olisi edes jota...

Facebook-kommentit

Muut kommentit

4 kommenttia :

  1. Mullakin on sama salainen tavoite, mutta taitaa olla ihan vitsi vielä. Höh. Järjellisempi salainen tavoite on höylätä 10 minuuttia viime vuoden ajasta pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiku just tosi hyvä hei, voidaan kirittää toisiamme! Yhteinen tavoite, jee!!

      Poista
  2. Noi omat kriisikohdat juoksussa on muuten kiinnostavat! Mulla on useita. Ekat viis minuuttia tuntuu siltä, että joku potkisi palleaan, puristaisi ohutsuolesta ja hukuttaisi simultaanisesti, sitten 17 minuutin kohdalla tulee kummallinen puutuminen, josta on pakko selvitä kompuroimatta, ja 45 minuutin jäkeen sitten iskee rytmihäiriöt. Että runner's high vaan vittu joo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D LOL! Ehkä sun paras kohta olis sitten siellä 180 minuutin kohdalla? ;)

      Poista

Kerro vaan, ihan rohkeasti.